Peter Goossens kookt voor Brussels Airlines

Vanaf december kookt sterrenchef Peter Goossens de maaltijden voor de Business Class passagiers van Brussels Airlines. Daarmee wil de maatschappij zoals steeds een vliegende ambassadeur voor België zijn. De maaltijden zullen aan boord van intercontinentale vluchten naar Afrika en de VS worden geserveerd.

De chef van Hof Van Cleve(***) heeft zes menu’s bedacht die het beste van de Belgische gastronomie laten proeven aan het internationale clienteel van Brussels Airlines. Daarom koos Peter Goossens voornamelijk voor streek- en seizoensproducten die hij verwerkte met een Belgische touch.

“We hebben ernaar gestreefd gerechten te creëren die de restaurantervaring op 10.000 meter in de lucht kunnen oproepen. Het was geen evidente opdracht, gezien er veel restricties zijn voor vliegtuigmaaltijden, maar het resultaat mag er zijn. Het was een unieke ervaring om dit samen met Brussels Airlines te doen en ik kijk uit naar de reacties van hun gasten aan boord”.

-- Peter Goossens, Hof van Cleve

“We zijn enorm trots om vanaf december de creaties van Peter Goossens aan te bieden op onze intercontinentale vluchten. We willen onze Business Class gasten een premium ervaring aanbieden en tegelijk onze Belgische identiteit tonen. Peter’s menu’s zijn een perfecte weergave van het beste dat België te bieden heeft op gastronomisch vlak”.

-- Anne Tricot, Brussels Airlines Vice President Customer Experience.

Vóór Peter Goossens bereidden onder andere Geert Van Hecke (Karmeliet***) en Pierre Résimont (L’Eau Vive**) al de maaltijden voor Brussels Airlines.

De chef heeft ook zes Oost-Vlaamse bieren geselecteerd om bij zijn menu's te serveren, waaronder Steenuilke, een blond degustatiebier van Brouwerij de Ryck en Malheur van Brouwerij De Landtsheer. Al jaren levert Brussels Airlines inspanningen om een vliegende ambassadeur van België te zijn. Aan boord van de Brussels Airlines vluchten wordt een ruime selectie van Belgische bieren & wijnen aangeboden. Passagiers worden ook verwend met Belgische pralines en kazen van Kaasaffineurs Van Tricht in Antwerpen.

Peter Goossens heeft met Hof van Cleve al heel wat op zijn palmares staan. In 1992 richtte hij het restaurant op, en al in 1994 behaalde hij zijn eerste Michelinster. Ondertussen heeft hij maar liefst drie sterren achter zijn naam staan, wat wijst op de onberispelijke kwaliteit van de gerechten. Bij het Vlaamse publiek is de chef ook bekend als jurylid in tv-programma’s als Mijn Restaurant en Beste Hobbykok van Vlaanderen. ‘WBPStars’ – het kleine broertje van ‘World’s 50 Best’ – publiceerde in juli een lijst met de 60 beste restaurants ter wereld, waarop Hof van Cleve op een gedeelde eerste plaats prijkt.

Business Class Menu van Peter Goossens

PDF - 1.0 Mb

Persberichten in je mailbox

Brussels Airlines is de nationale luchtvaartmaatschappij van België en één van de vier netwerkmaatschappijen van de Lufthansa Group. Ze verbindt de Europese hoofdstad vanuit Brussels Airport met meer dan 85 bestemmingen, waarvan 17 in Sub Sahara Afrika. Het bedrijf stelt meer dan 3.300 werknemers te werk en exploiteert 43 vliegtuigen.

Brussels Airlines wil tegen 2030 50% minder CO2 uitstoten vergeleken met 2019 en plant om tegen 2050 CO2-neutraal te zijn. De luchtvaartmaatschappij neemt deel aan het Stargate Project dat door Brussels Airport wordt geleid en maakt daardoor deel uit van de proeftuin voor duurzame luchtvaart op haar thuisbasis. Daarnaast ondertekende de maatschappij in 2021 de Circular Economy overeenkomst van de Antwerp Management School. Begin 2023, was de luchtvaartmaatschappij ook de eerste om duurzame brandstof (SAF = Sustainable Aviation Fuel) te transporteren doorheen de CEPS-pijplijn die Brussels Airport verbindt. Eind 2024, zal Brussels Airlines vijf splinternieuwe Airbus A320neo vliegtuigen verwelkomd hebben, waardoor de luchtvaartmaatschappij haar CO2- en geluidsuitstoot op haar middellange afstandsnetwerk significant kan verlagen.

Het Star Alliance netwerk werd opgericht in 1997 als de eerste echt wereldwijde luchtvaartalliantie, gebaseerd op een waardepropositie voor de klant met wereldwijd bereik, internationale erkenning en naadloze service. Sinds de oprichting biedt het het grootste en meest uitgebreide netwerk van luchtvaartmaatschappijen, met een focus op het verbeteren van de klantervaring binnen de gehele alliantie.

In totaal biedt het Star Alliance netwerk momenteel meer dan 10.000 dagelijkse vluchten naar bijna 1.200 luchthavens in 184 landen.