Record passagiersaantallen voor Brussels Airlines in 2017

Brussels Airlines verwelkomde in 2017 9,1 miljoen passagiers aan boord van haar vluchten, een stijging van 17,2% vergeleken met 2016. De bezettingsgraad van de vluchten groeide tot een recordgemiddelde van 78,5% doorheen het jaar.

Brussels Airlines sluit 2017 af met een totaal van 9.077.178 passagiers, een record in de 15-jarige geschiedenis van de luchtvaartmaatschappij. Er werden 1,3 miljoen meer passagiers verwelkomd op het hele netwerk. Alle sectoren tekenden een sterke groei op, maar de grootste stijging was die op het Europese netwerk (+16,7%), gevolgd door het Midden Oosten (14,3%), Noord-Amerika (+14,0%) en Afrika (+13,2%), waar de maatschappij voor de eerste keer de kaap van 1 miljoen passagiers overschreed. Met Mumbai opende Brussels Airlines in 2017 haar eerste Aziatische bestemming. De nieuwe route trok 80.450 passagiers aan sinds de eerste vlucht op 30 maart.

De sterke passagiersgroei van Brussels Airlines is vooral te danken aan de verhoogde productiviteit van haar vloot, de vervanging van Avro vliegtuigen (100 plaatsen) door grotere Airbus A320 toestellen (180 plaatsen) en de integratie van de activiteiten van Thomas Cook Airlines België. Op het langeafstandsnetwerk voegde Brussels Airlines een extra Airbus A330 toe om de nieuwe route Mumbai te exploiteren en het aantal vluchten naar Afrikaanse bestemmingen te verhogen. De druk op de ticketprijzen bleef in 2017 heel hoog. Dankzij het grotere aanbod slaagde Brussels Airlines er echter in om competitieve tarieven aan te bieden en nog meer klanten aan te trekken.

Brussels Airlines investeerde aanzienlijk in haar vakantieaanbod in 2017 en blijft hier ook in 2018 hard op inzetten, met 26 nieuwe vakantiebestemmingen dankzij het partnership met Thomas Cook Belgium.

Het zetelaanbod (ASK) groeide met 14,5%, maar het aantal passagiers groeide sneller, wat resulteert in een bezettingsgraad van 78,5%, de hoogste ooit voor Brussels Airlines.

Brussels Airlines Cargo tekende sterke groei op, met een toename van 22,6% Revenue Ton-Kilometers en een cargo bezettingsgraad van 67,7% (+10,3 percent punten). Deze groei was mogelijk door onder andere initiatieven om de belly capaciteit van de vliegtuigen beter te kunnen voorspellen en het gebruik ervan te optimaliseren, en door de toevoeging van Mumbai aan het netwerk.

Year

Revenue Passenger-Kilometers  (RPK)

15,257,102,851

12,693,728,415

Passenger Load Factor (%)

3.7%pt

Available Ton-Kilometers (ATK)

2,317,515

2,019,449

Revenue Ton-Kilometers  (RTK)

1,770,261

1,443,553

Cargo Load Factor (%)

10.3%pt

Deze cijfers zijn gebaseerd op de passagiersdata die momenteel beschikbaar zijn

December 2017

December was opnieuw een groeimaand voor Brussels Airlines, hoewel deze groei werd geremd door de wintercondities en de daaropvolgende kortstondige sluiting van Brussels Airport op 11 december. Hierdoor moest de maatschappij 218 vluchten annuleren.

In totaal verwelkomde Brussels Airlines in december 644.545 passagiers aan boord van haar vluchten, een stijging van 9,2% vergeleken met dezelfde periode in 2016. Op het Europese netwerk kon de maatschappij 6,6% meer klanten aantrekken dankzij haar grote keuze aan bestemmingen.

De lichte daling (-2,6%) op het Trans-Atlantische netwerk is te wijten aan de verlaagde vluchtfrequentie op de Toronto route, vergeleken met 20616. De daling op de vluchten naar het Midden Oosten (-6,2%) zijn een gevolg van winter annulaties op de Tel Aviv route.

De forse stijging op de Afrikaanse vluchten (+17,3%) werd gerealiseerd dankzij de start van het partnership met Thomas Cook Belgium, dat 5 nieuwe winterbestemmingen in Noord-Afrika met zich meebracht voor het Brussels Airlines netwerk.

Brussels Airlines Cargo transporteerde 22,5% meer volume dan het jaar voordien en behaalde een cargo bezettingsgraad van 74,01%, een stijging van 8 percent punten.

De passagiers aan boord van gecharterde vluchten uitgevoerd door Brussels Airlines, zijn niet opgenomen in deze cijfers.

Month

VLY difference in %

Dec-17

Dec-16