Stabiliseringspakket van de Belgische federale overheid en Lufthansa effenen het pad voor de transformatie van Brussels Airlines

• Lening van 290 miljoen euro van de Belgische staat en bijkomend een kapitaalinjectie van 170 miljoen euro door Lufthansa
  • Het akkoord tussen de Belgische federale overheid en Lufthansa verzekert de positie van Brussels Airlines als een van de hub airlines de Lufthansa Groep gebaseerd in Brussel.
  • De financiële steun van Lufthansa stelt Brussels Airlines in staat om haar transformatieplan uit te voeren en daarmee voor lange termijn een structureel winstgevende toekomst voor het bedrijf te creëren.
  • Het volledige financieringspakket is afhankelijk van de goedkeuring van het Economisch Stabilisatiefonds (WSF) van de Bondsrepubliek Duitsland en de toestemming van de Europese Commissie.

De Belgische federale regering, Lufthansa en Brussels Airlines hebben een akkoord bereikt om de toekomst van Brussels Airlines en daarmee de lange termijnontwikkeling van de Belgische luchtvaartmaatschappij veilig te stellen.

Het stabiliseringspakket van 290 miljoen van de Belgische federale overheid en de financiële steun van 170 miljoen euro van Lufthansa dekken een deel van de verliezen die Brussels Airlines leidde als gevolg van de crisis en stelt tegelijkertijd tienduizenden directe en indirecte banen veilig die verbonden zijn aan de activiteiten van Brussels Airlines. Dankzij Lufthansa kan de maatschappij haar herstructureringsplan financieren en hiermee het bedrijf op lange termijn een structureel winstgevende toekomst bieden. De finanicële steun van Lufthansa toont aan dat het Duitse moederbedrijf alle vertrouwen heeft in het slagen van het transformatieplan van Brussels Airlines.

De stabiliseringsmaatregelen stellen Brussels Airlines in staat om de huidige crisis te boven te komen en haar vluchten voort te zetten om voldoende middelen te genereren om de lening terug te betalen.

Een sterk en competitief Brussels Airlines creëren

"Net als in het verleden kan Brussels Airlines ook in de toekomst rekenen op de steun van haar moedermaatschappij Lufthansa. In de afgelopen jaren heeft Lufthansa meer dan 600 miljoen euro geïnvesteerd in ons bedrijf. Hiermee hebben we onze vloot kunnen verjongen en kunnen investeren in een nieuw cabine-interieur waardoor we onze concurrentiekracht vergrootten en onze CO2-voetafdruk verkleinden"; legt Dieter Vranckx, CEO van Brussels Airlines, uit. "Vandaag geeft Lufthansa ons de middelen om ons transformatieplan uit te voeren en biedt het Brussels Airlines een toekomst met langetermijnperspectieven".

De Belgische federale overheid en Lufthansa zijn niet de enige belanghebbenden die de luchtvaartmaatschappij in zeer moeilijke tijden ondersteunen. De medewerkers van Brussels Airlines dragen enorm bij tot de creatie van een financieel gezond en sterk Brussels Airlines.

"Ik ben erg dankbaar voor de steun en het vertrouwen dat we krijgen van de Belgische overheid en ons moederbedrijf Lufthansa. Maar ik ben ook bijzonder dankbaar voor het sterke engagement van de medewerkers van Brussels Airlines. In een ongeziene crisis die ons bedrijf enorm onder druk heeft gezet, blijft ons personeel honderd procent betrokken en staat het achter de inspanningen die we gezamenlijk moeten leveren om deze crisis te boven te komen en een sterke home carrier te creëren. Het zal niet gemakkelijk zijn, maar ik kijk ernaar uit om samen met onze medewerkers een veelbelovende toekomst voor Brussels Airlines op te bouwen voor onze klanten, partners en serviceproviders. We hebben nu de unieke kans om het goed te doen en de meest betrouwbare luchtvaartmaatschappij te worden waar iedereen zich thuis voelt".

- ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ Dieter Vranckx, CEO van Brussels Airlines