Staking Brussels Airlines - 23, 24 & 25 juni 2022

Recentste informatie over de staking

21.06.2022 (11u00) - Update 1 - Staking

Zoals eerder aangekondigd, informeren we alle passagiers die op 23, 24 en 25 juni reizen zo snel mogelijk over de status van hun vlucht en alternatieve reismogelijkheden.

​Wij betreuren oprecht de impact die de sociale acties hebben op onze klanten en dit aan het begin van de zomervakantie. Tijdens de drie dagen stonden oorspronkelijk 533 vluchten (inclusief charters) ingepland voor bijna 70.000 passagiers.

​Onze prioriteit is om onze klanten zo snel mogelijk duidelijkheid te geven over hun reisplannen. Daarom zijn we op zondag 19 juni gestart met het annuleren van een deel van ons vluchtprogramma.
​We hebben op dit moment een tussentijds zicht op de impact van de sociale actie en de bereidheid van onze piloten en cabinepersoneel om te werken. Daardoor plannen we om ongeveer 40% van ons oorspronkelijk vluchtprogramma uit te voeren. De annulaties vertegenwoordigen ongeveer 315 vluchten, waarvan 38 langeafstandsvluchten, en hebben een impact op bijna 40.000 passagiers.

​We zoeken zoveel mogelijk oplossingen voor onze klanten om hen om te boeken op andere vluchten, binnen de Lufthansa Groep en daarbuiten. Een voorbeeld van een alternatief dat we binnen Brussels Airlines aanbieden, is dat we 3 langeafstandsvliegtuigen (A330) zullen inzetten om 4 Nice-vluchten en 6 Rome-vluchten te dekken. Met deze maatregel maken we optimaal gebruik van de beschikbare bemanning.

​Ons objectief is om dinsdag 21 juni aan het einde van de dag alle geïmpacteerde passagiers geïnformeerd te hebben. We blijven de situatie op de voet volgen en in contact staan met de betrokken passagiers.
​Het management van Brussels Airlines blijft open staan voor gesprekken met de sociale partners.

16.06.2022 - Reactie op de stakingsaankondiging

Over de impact op onze passagiers:
"Onze eerste prioriteit op dit moment zijn onze passagiers. Wij betreuren oprecht de impact die deze acties hebben op onze klanten. Op dit moment weten we nog niet hoeveel vluchten zullen worden geschrapt door de sociale acties en hoeveel er zullen worden uitgevoerd zoals gepland. We doen er alles aan om ons vluchtschema zo snel mogelijk aan te passen zodra we zicht hebben op de participatie van onze crew aan de stakingsacties. We zullen alle passagiers die op 23, 24 en 25 juni reizen, informeren over de status van hun vlucht en indien nodig over alternatieve reismogelijkheden. We vragen onze passagiers om geduldig te zijn en op dit moment niet te bellen naar ons Service Center, aangezien we nog niet over deze informatie beschikken. Passagiers kunnen op onze website controleren of hun contactgegevens in hun reservatie zijn opgenomen (Boeking beheren) en deze toevoegen indien dit nog niet is gebeurd. Passagiers die via een touroperator of (online) reisbureau hebben geboekt, vragen we contact op te nemen met hun respectievelijke agentschap."

Over de vakbondsdiscussies:
"We betreuren het dat de gesprekken met onze sociale partners niet hebben geleid tot een akkoord voor onze afdelingen cockpit- en cabinepersoneel.

In de afgelopen weken en maanden hebben we een reeks initiatieven genomen om de werkdruk voor onze operationele afdelingen in deze uitzonderlijke zomer te verlichten. We hebben onder andere 148 vluchten geschrapt die voor zware vluchtcombinaties zorgden. We hebben 225 extra cabinepersoneelsleden aangeworven en we hebben vluchtduties aangepast als antwoord op de verzoeken van ons personeel over de werklast.

Onze financiële situatie staat ons niet toe de huidige CAO's, die in 2020 door onze drie sociale partners zijn ondertekend om een toekomst voor ons bedrijf te garanderen, terug te draaien of te heropenen.

We zijn er goed in geslaagd om in onze personeelsbehoefte te voorzien, klanten staan te popelen om na twee jaar isolement weer met ons naar hun vakantiebestemmingen te vliegen, het aantal boekingen stijgt in hoog tempo,... allemaal goede redenen om optimistisch te zijn voor onze toekomst. Na ons turnaround programma Reboot Plus en twee jaar van vechten tegen de ergste crisis in onze geschiedenis, doen we er alles aan om het snelle herstel van onze industrie bij te houden.
​Herstel, in de zin dat de vraag voor de zomer met een ongeziene snelheid terugkomt, maar geen herstel van de zware verliezen die we hebben geleden. In het eerste kwartaal van dit jaar hebben we nog een verlies geleden van meer dan 60 miljoen euro. In de luchtvaart is het van het grootste belang dat we de zomermaanden aangrijpen om winst te maken. Bovendien hebben we te kampen met sterk gestegen kosten, vooral, maar niet alleen, ten gevolge van de brandstofprijs. Een staking van drie dagen zal een zeer grote impact hebben op de bottom line van ons bedrijf en zou ons dwingen de geplande groei te herzien."

Extra informatie:
Op dit moment zijn er 525 vluchten gepland voor 23, 24 en 25 juni. We weten nog niet hoeveel daarvan geannuleerd zullen worden, omdat dit afhangt van de deelname van onze bemanningen aan de stakingsactie. Wij zullen u op de hoogte houden van de verdere ontwikkelingen.

Beide uitspraken kunnen worden geciteerd uit naam van Maaike Andries, woordvoerder van Brussels Airlines.

Kim Daenen For media requests only