Sterrenchef Dimitri Marit stijgt op met Brussels Airlines

Elke zes maanden werkt Brussels Airlines samen met een nieuwe getalenteerde sterrenchef uit een andere Belgische provincie om haar Business Class menu’s op langeaftsandsvluchten te bereiden. Vanaf juni gaat deze culinaire reis verder in de provincie Waals-Brabant, waar twee generaties van de Marit familie een hoge standaard van fine dining aanhouden in La Maison Marit in Eigenbrakel.

Twee keer per jaar werkt Brussels Airlines met een nieuwe Belgische topchef uit een andere Belgische provincie om een premium dining ervaring aan te bieden aan boord van hun vluchen naar de US, Canada en Afrika. Gedurende de volgende zes maanden, is Dimitri Marit van La Maison Marit de getalenteerde chef die de uitdaging aangaat om zijn ulinaire menu’s aan te passen voor een gastronomische ervaring op 10km hoogte. Met deze samenwerking willen chef Dimitri en Brussels Airlines het beste van België uitdragen aan een internationaal cliënteel en de culinaire savoir-faire van ons land promoten.

La Maison Marit, dat in 1991 opende, is een familiezaak (Chef Marit runt het restaurant samen met zijn vader Jacques en zijn vrouw Emanuelle) die al 15 jaar lang mag pronken met een Michelinster. Door zijn

passie voor lokale seizoensproducten te verenigen met een vleugje van internaionale keukens, balanceert Dimitri Marit als een volleerd kunstenaar tussen klassiek en hedendaags en tussen creativiteit en technische hoogstandjes.

Chef Marit creëerde 6 menu’s voor de Business Class klanten van Brussels Airlines’ intercontinentale vluchten naar Afrika en Noord-Amerika. Aan de hand van regionale producten uit Waals-Brabant

geeft hij een vernieuwende toets aan Belgische klassiekers. In juni zal het eerste menu bestaan uit onder andere Bavarois van gerookte zalm met komkommer en haringkaviaar, lamsravioli met parmesaansaus, peultjes en tuinbonen en een tongsoufflé met doperwtjes, bloemkool en risotto.

De chef selecteerde ook biertjes van de brouwerij Belgo Sapiens uit zijn regio om bij zijn menu te serveren. Een selectie kazen is ook steevast aanwezig aan boord van de vluchten. Deze komen van de bekende kaasaffineurs Van Tricht in Antwerpen. Sinds jaren doet Brussels Airlines er alles aan om een vliegende ambassadeur te zijn voor België. Aan boord van haar vluchten wordt een ruime selectie van Belgische bieren & wijnen aangeboden. Passagiers worden ook verwend met Belgische pralines van Neuhaus.

Andere chefs waarmee Brussels Airlines in het verleden al mee samenwerkte zijn onder andere Pierre Résimont (L’Eau Vive), Geert van Hecke (De Karmeliet) en Peter Goossens (Hof van Cleve).

“We blijven voortdurend investeren in de reiservaring van onze klanten, zowel op de grond als in de lucht. Onze passagiers appreciëren de exclusieve dineerervaring van onze Belgische chefs enorm. Het is een hele uitdaging voor een chef om gastronomische maaltijden te maken voor aan boord van een vliegtuig, en Dimitri heeft dat met veel passie tot een fantastisch resultaat gebracht. Over de voorbereiding van 6 menu’s zoals deze gaat ongeveer 5 maanden om het helemaal op punt te krijgen. Het was een heel intensieve samenwerking en we kunnen trots zijn op het resultaat.”

-- Grégory Baillet, Head of Inflight Product Brussels Airlines

“Het is voor mij de eerste keer dat ik de kans had om m teen luchtvaartmaatschappij samen te werken. Ik was verrast door alle restricties die daarbij komen kijken, maar ik ben zeer tevreden over wat we hebben bereikt en hoe hoog de kwaliteit ligt. Ik kijk rnaar uit om onze Belgische keuken te promoten aan boord van Brussels Airlines’ vluchten en ben benieuwd naar de reacties van hun klanten”.

-- Dimitri Marit, Chef La Maison Marit

Wencke Lemmes