Brussels Airlines fietst samen met Belgische CEO’s voor het goede doel

Van 27 januari tot 3 februari  organiseert Brussels Airlines voor de derde keer Bike for Africa. Tijdens deze editie zullen zo’n 70 fietsers gedurende vijf dagen door Senegal en Gambia fietsen om lokale en Belgische organisaties te steunen. De doelstelling: 150 000 euro inzamelen.

Dit jaar heeft Brussels Airlines ervoor gekozen om met Bike For Africa naar West-Afrika te trekken, om nogmaals aandacht te vragen voor het Africa is not Ebola initiatief, waarmee de luchtvaartmaatschappij de reputatieheropbouw van Afrika wil ondersteunen na de ebola-crisis. Brussels Airlines was de enige Europese luchtvaartmaatschappij die is blijven vliegen naar de drie getroffen landen tijdens de ebola-epidemie.

In 2011 werd de moutainbiketocht voor het eerst georganiseerd in Rwanda en Burundi. Toen zamelden de Brussels Airlines werknemers en Belgische bedrijven €93 000 in voor SOS Kinderdorpen. Twee jaar later traden  de mountainbikers in de voetsporen van Stanley in Oeganda. De fietstocht bracht toen €140 000 op voor CoRSU Hospital in Kampala en United Fund for Belgium. Tijdens de derde editie van Bike for Africa hoopt Brussels Airlines €150 000 in te zamelen voor 3 verschillende organisaties in Gambia, Senegal en België. Ontdek ze hier

Aan deze derde editie zullen 40 Brussels Airlines werknemers deelnemen, samen met 18 CEO’s en topmanagers van Belgische bedrijven, waaronder Bernard Gustin van Brussels Airlines, Gilles Samyn van International Duty Free en Tom Vande Cruys van Lampiris, maar ook Tom Lenaerts en Piet Goddaer (Ozark Henry). Bike for Africa wordt georganiseerd in het kader van b.foundation for Africa, het Corporate Social Responsibility programma dat Brussels Airlines in 2010 oprichtte. Met dat programma steunt de maatschappij tal van NGO’s en humanitaire projecten die net als Brussels Airlines een grote passie voor Afrika hebben.

“We hebben een heel sterke band met Afrika, we dragen het continent echt in ons hart. Daarom zijn we ook nooit gestopt met onze vluchten naar de door ebola getroffen landen en hebben we het “Africa Is Not Ebola” initiatief opgestart, waarmee we de wereld willen laten inzien dat dit fantastische continent veel te bieden heeft op zowel toeristisch als economisch vlak. Bike For Africa is in het leven geroepen om samen met onze collega’s ook echt ter plaatse te gaan en lokale projecten te ondersteunen,” zegt Bernard Gustin, CEO van Brussels Airlines

Bekijk hier het volledige programma van Bike For Africa

De lijst van CEO's en managers die deelnemen aan Bike For Africa:

Bernard Gustin - Brussels Airlines

Tom Vande Cruys - Lampiris

Bob Verbeeck - Golazo

JP Philippot - RTBF

Hans Bourlon - Studio 100

Bernard Marchant - Le Soir

André Schaffers - Deloitte

Christian Van Thillo - De Persgroep

Gilles Samyn - International Duty Free

Jan Dekeyser - Thomas Cook

Chris Burggraeve - Vicomte

Wouter Dewulf - Ulvenhout

Jeroen Dewulf - Ulvenhout

Steven Polmans - Brussels Airport Cargo

Kris Poels - Adelantex

Bart Foucart - Abelag

Frank Van Gelder - Africa Cargo Services

Maurits Lemmens - deMENSEN

Persberichten in je mailbox

Brussels Airlines is de nationale luchtvaartmaatschappij van België en één van de vier netwerkmaatschappijen van de Lufthansa Group. Ze verbindt de Europese hoofdstad vanuit Brussels Airport met meer dan 85 bestemmingen, waarvan 17 in Sub Sahara Afrika. Het bedrijf stelt meer dan 3.300 werknemers te werk en exploiteert 43 vliegtuigen.

Brussels Airlines wil tegen 2030 50% minder CO2 uitstoten vergeleken met 2019 en plant om tegen 2050 CO2-neutraal te zijn. De luchtvaartmaatschappij neemt deel aan het Stargate Project dat door Brussels Airport wordt geleid en maakt daardoor deel uit van de proeftuin voor duurzame luchtvaart op haar thuisbasis. Daarnaast ondertekende de maatschappij in 2021 de Circular Economy overeenkomst van de Antwerp Management School. Begin 2023, was de luchtvaartmaatschappij ook de eerste om duurzame brandstof (SAF = Sustainable Aviation Fuel) te transporteren doorheen de CEPS-pijplijn die Brussels Airport verbindt. Eind 2024, zal Brussels Airlines vijf splinternieuwe Airbus A320neo vliegtuigen verwelkomd hebben, waardoor de luchtvaartmaatschappij haar CO2- en geluidsuitstoot op haar middellange afstandsnetwerk significant kan verlagen.

Het Star Alliance netwerk werd opgericht in 1997 als de eerste echt wereldwijde luchtvaartalliantie, gebaseerd op een waardepropositie voor de klant met wereldwijd bereik, internationale erkenning en naadloze service. Sinds de oprichting biedt het het grootste en meest uitgebreide netwerk van luchtvaartmaatschappijen, met een focus op het verbeteren van de klantervaring binnen de gehele alliantie.

In totaal biedt het Star Alliance netwerk momenteel meer dan 10.000 dagelijkse vluchten naar bijna 1.200 luchthavens in 184 landen.