Veilig reizen tijdens de Corona-pandemie: Brussels Airlines ondertekent EASA-charter

• - Brussels Airlines implementeert Europese norm voor veilig vliegen onder pandemische omstandigheden
  • Commitment voor de strengste infectiebestrijdingsnormen in de luchtvaart wereldwijd

De luchtvaart is een van de sectoren die het meest getroffen zijn door de coronapandemie. Dit maakt het des te belangrijker om het vertrouwen in vliegen als veilige reisoptie te versterken. Daarom heeft Brussels Airlines, samen met de andere luchtvaartmaatschappijen van de Lufthansa Group, het charter van het Europees Agentschap voor de veiligheid van de luchtvaart (EASA) ondertekend voor veilig vliegen onder pandemische omstandigheden. Hiermee engageert Brussels Airlines zich voor de strengste normen voor infectiebestrijding in de wereldwijde luchtvaart. Door deze norm vrijwillig te implementeren, onderstreept de Lufthansa Group nogmaals dat de veiligheid van haar passagiers en bemanning zoals altijd de hoogste prioriteit heeft.

Met het charter legt EASA niet-bindende richtlijnen vast die in samenwerking met het Europees Centrum voor ziektepreventie en -bestrijding (ECDC) zijn ontwikkeld. Door alle lidstaten in samenwerking met het ECDC te betrekken, heeft EASA de strengste regels van een vereniging van landen over de hele wereld kunnen vaststellen. Er zijn uniforme normen vastgesteld die de complexiteit voor de luchtvaartmaatschappijen verminderen en zorgen voor betrouwbaarheid en extra veiligheid.

Dieter Vranckx, CEO van Brussels Airlines: "De veiligheid van onze passagiers en bemanning is altijd de eerste prioriteit bij Brussels Airlines en in de hele Lufthansa Group. Bij de herstart van onze vluchtactiviteiten op 15 juni hebben we onmiddellijk bijkomende veiligheidsmaatregelen op de grond en aan boord genomen om een veilige reis te garanderen. Door het ondertekenen van het EASA-charter laten we zien dat we zeer strenge normen in de luchtvaart ondersteunen."

De Lufthansa Group heeft, samen met de overkoepelende International Air Transport Association (IATA) en Airlines for Europe (A4E), het uitwerken van het charter mee begeleid vanuit het perspectief van de luchtvaartpraktijk. Belangrijke regels, zoals de implementatie van verplichte maskers, het filteren van de cabinelucht en een verhoogde ventilatie van het vliegtuig op de grond, bijkomende schoonmaak van de cabines, persoonlijke beschermingsmaatregelen, het helpen mogelijk maken van digitale tracering van contacten en fysieke afstandsmaatregelen op de grond en tijdens het aan boord gaan zijn gebaseerd op input van de Lufthansa Group. De Lufthansa Group implementeerde eerder al verdere maatregelen, zoals het uitdelen van ontsmettingsdoekjes aan all passagiers of het aanbieden van heel flexibele omboekingsmogelijkheden voor haar passagiers.

De Lufthansa Group zal de ontwikkeling van de EASA/ECDC-richtlijnen nauwlettend blijven volgen en belangrijke cijfers doorgeven aan EASA. Daarnaast gaat de Lufthansa Group een dialoog aan over de verdere ontwikkeling van de normen. De nadruk zal liggen op de integratie van nieuwe wetenschappelijke en technische bevindingen en operationele ervaring bij de implementatie van de normen. De Lufthansa Group zal erop blijven aandringen dat andere landen, luchtvaartmaatschappijen en luchthavens over de hele wereld deze normen overnemen om een zo uniform mogelijke standaard voor reizigers te garanderen en een succesvolle bijdrage te leveren aan de bestrijding van de pandemie.