Brussels Airlines breidt mogelijkheden CO2-neutraal vliegen uit

Nieuw tarief voor passagiers vanuit Denemarken, Zweden en Noorwegen omvat volledige compensatie van CO2-uitstoot.

Brussel, 2 augustus - Brussels Airlines introduceert vanaf augustus een Green Fare voor passagiers die vanuit Denemarken, Zweden en Noorwegen vliegen, waarbij de CO2-uitstoot volledig wordt gecompenseerd met duurzame brandstof en wordt geïnvesteerd in klimaatbeschermingsprojecten. Het aanbod komt er nu de bereidheid van passagiers om hun vlucht te neutraliseren sterk is toegenomen. Sinds de opties voor CO2-neutraal vliegen in het boekingsproces zijn geïntegreerd op brusselsairlines.com, is het gebruik onder klanten verzesvoudigd.

Brussels Airlines introduceert, samen met de andere luchtvaartmaatschappijen van de Lufthansa Groep, een nieuw tarief voor reizigers die boeken vanuit Denemarken, Zweden en Noorwegen als pilootproject vanaf 2 augustus 2022. Als bijdrage aan een duurzame manier van vliegen, omvat de nieuwe “Green Fare” een volledige compensatie van de CO2-uitstoot van de vlucht. De compensatie bestaat uit een combinatie van 20 procent duurzame vliegtuigbrandstof (Sustainable Aviation Fuel - SAF) en 80 procent investeringen in klimaatbeschermingsprojecten op lange termijn. Als aanmoediging om voor het nieuwe tarief te kiezen omvat de “Green fare” ook extra statusmijlen en gratis omboekingsmogelijkheden.

Het Green-tarief wordt nu weergegeven naast de bekende tarieven (Light, Classic, Flex) als een extra tariefoptie in het onlineboekingsscherm direct na de vluchtselectie. Het nieuwe aanbod is beschikbaar in zowel Economy Class als Business Class voor vluchten binnen Europa vanuit Denemarken, Zweden en Noorwegen. Bovendien zullen vanaf september ook B2B-reispartners in Scandinavië van deze nieuwe optie gebruik kunnen maken. Het pilootproject zal ongeveer zes maanden duren.

Stijgend succes van duurzame reisopties ​
Eind mei breidde Brussels Airlines haar duurzame aanbod al uit door de optie om CO2-neutraal te vliegen rechtstreeks in het boekingsproces te integreren, waardoor het proces voor haar klanten om duurzame brandstof te kopen, te investeren in klimaatprojecten beheerd door myclimate of te kiezen voor een combinatie van beide, werd vereenvoudigd.

Sinds deze integratie merkt de maatschappij dat het aantal passagiers dat ervoor kiest om CO2-neutraal te reizen sterk toeneemt. Waar voordien minder dan één procent van de passagiers koos voor compensatie bij reservatie via brusselsairlines.com is dit cijfer intussen verzesvoudigd.

"Brussels Airlines en de Lufthansa Groep hebben zich ambitieuze klimaatdoelstellingen gesteld en willen tegen 2050 koolstofneutraal zijn. Naast vlootmodernisering en duurzamere processen is een innovatief aanbod met bijvoorbeeld deze “Green Fare” een belangrijke stap in die richting. De integratie van de compensatiemogelijkheid in het boekingsproces heeft de bereidheid van de klant om te investeren in duurzaam vliegen al aanzienlijk verhoogd, wat ons motiveert om verder te investeren in een duurzamer aanbod."
- Peter Gerber, CEO Brussels Airlines

Samen met de Lufthansa Groep implementeert Brussels Airlines een brede waaier van innovatieve maatregelen om haar ambitieuze doelstelling te realiseren: de netto koolstofuitstoot halveren tegen 2030 ten opzichte van 2019 om vervolgens CO2-neutraal te vliegen tegen 2050. Daartoe zet de maatschappij onder meer in op een versnelde modernisering van de vloot, de voortdurende optimalisatie van de vluchten, het gebruik van duurzame vliegtuigbrandstoffen en een innovatief aanbod om een vlucht CO2-neutraal te maken.

Joëlle Neeb

For media requests only