Brussels Airlines verwelkomt vijf gloednieuwe A320 neo-toestellen en verkleint haar ecologische voetafdruk

De maatschappij breidt ook vloot en aanbod uit ter voorbereiding op de zomer van 2023, en creëert zo meer dan 200 nieuwe banen.

Brussel, 7 december 2022 - Bovenop de drie gloednieuwe A320 neo's (New Engine Option) die in 2023 de vloot van Brussels Airlines zullen vervoegen, heeft de raad van bestuur de komst van twee bijkomende nieuwe A320 neo's in 2024 goedgekeurd. Vandaag is vlootvernieuwing de krachtigste maatregel om de CO2- en geluidsemissies van vluchten te verminderen. Daarnaast bereidt de Belgische home carrier zich voor op een nieuwe succesvolle zomer met nieuwe bestemmingen in Europa en met extra frequenties naar reeds aangevlogen Europese bestemmingen. Brussels Airlines verwacht dat haar activiteiten op de Europese sector volgende zomer met 10% zullen groeien. Daarom voorziet de maatschappij voor volgende zomer 4 extra vliegtuigen en meer dan 200 extra eigen personeelsleden.

Vlootvernieuwing voor lagere CO2-voetafdruk
Brussels Airlines wil haar CO2-uitstoot tegen 2030 halveren ten opzichte van 2019. Tegen 2050 wil de luchtvaartmaatschappij CO2-neutraal zijn. Vandaag is vlootvernieuwing de krachtigste maatregel om de CO2- en geluidsemissies van vluchten te verminderen. Bovenop de drie gloednieuwe A320 neo (New Engine Option) toestellen die in 2023 de vloot van Brussels Airlines vervoegen, investeert de luchtvaartmaatschappij - met de hulp van de Lufthansa Group - in twee bijkomende nieuwe A320 neo toestellen. De twee bijkomende A320 neo's zullen de Airbus-fabriek verlaten in de loop van 2024 en zullen oudere A319 toestellen in de vloot van Brussels Airlines vervangen.

De A320 neo verbruikt 15 tot 20% minder brandstof in vergelijking met de A320 ceo (Current Engine Option) en produceert 50% minder lawaai. Aangezien de A320 neo's A319-toestellen zullen vervangen, zal het brandstofverbruik per vlucht met 11% dalen, terwijl het brandstofverbruik per stoel voor dezelfde vlucht met 30% zal dalen dankzij het grotere aantal zetels.

"Naast vlootvernieuwing zijn intermodaliteit en alternatieve brandstoffen belangrijke pijlers om onze klimaatambities te realiseren. De aansluiting van Brussels Airport op het netwerk van hogesnelheidstreinen is essentieel om het aantal korte vluchten terug te dringen. Dat is vandaag niet het geval. Bovendien zijn de meeste emissies afkomstig van langeafstandsvluchten, waarvoor vandaag geen geschikt alternatief bestaat. Daarom moeten we, samen met de hele sector, meer investeren in alternatieven voor fossiele brandstoffen. Bij Brussels Airlines streven we naar de eerste vlucht met Sustainable Aviation Fuel (SAF) in 2023. Maar om deze meer klimaatvriendelijke SAF op grote schaal te gebruiken, zullen er grote investeringen moeten gebeuren in productiefaciliteiten. Investeringen die we als sector niet alleen kunnen dragen." ​
Peter Gerber, CEO van Brussels Airlines

Uitgebreider zomeraanbod met nieuwe bestemmingen
Brussels Airlines bereidt zich voor op opnieuw een succesvolle zomer met nieuwe bestemmingen voor zowel zakenreizigers als vakantiegangers en met extra frequenties naar reeds gevlogen Europese bestemmingen.

Vanaf de start van het IATA-zomerseizoen op 26 maart 2023 zal Brussels Airlines vluchten aanbieden naar Billund, Brindisi, Djerba, Monastir, Warschau en Zürich, alle zes nieuwe bestemmingen in het netwerk van de luchtvaartmaatschappij. Naar Berlijn, Bordeaux, Chania, Frankfurt, Göteborg, Hamburg, Kopenhagen, Kos, Las Palmas, Lyon, Madrid, München, Palma de Mallorca, Tenerife en Zürich verhoogt de Belgische home carrier het aantal vluchten om nog betere aansluitingen te bieden op het langeafstandsnetwerk van Brussels Airlines en om de reismogelijkheden voor zakenreizigers en vakantiegangers te optimaliseren.

Groei met vier vliegtuigen op de Europese sector
Brussels Airlines verwacht dat haar activiteiten op de Europese sector volgende zomer met 10% zullen groeien. De luchtvaartmaatschappij plant daarom vier extra toestellen, waardoor meer dan 200 banen bij het bedrijf worden gecreëerd.

Van de vier extra toestellen zullen twee Airbus A320 permanent deel uitmaken van de vloot van Brussels Airlines. Deze toestellen zullen worden ingezet op het volledige middellangeafstandsnetwerk van de maatschappij.

Daarnaast gaat Brussels Airlines in zee met wet lease maatschappij CityJet, die gedurende de zomerperiode met twee CRJ toestellen voor de Belgische maatschappij zal vliegen. Deze kleinere toestellen met 85 tot 100 zitplaatsen zullen vluchten uitvoeren naar secundaire markten zoals Bordeaux en Billund, zodat deze gebieden kunnen worden aangesloten op het intercontinentale en Europese netwerk van Brussels Airlines.

Het merendeel van de extra banen betreft vliegend personeel, waarvan een deel momenteel al wordt opgeleid. De komende maanden zal de luchtvaartmaatschappij nog 20 extra piloten en 90 extra ​ cabinepersoneelsleden aanwerven, zodat zij voor het begin van de zomer hun training kunnen afronden. Bovendien is de Belgische maatschappij ook op zoek naar 30 technici en ingenieurs, een 50-tal luchthavenmedewerkers en 40 commerciële & ondersteunende functies zoals Marketeers, Business Analisten en Customer Service Experts. Dat brengt het totaal aantal openstaande vacatures op 230.

In de loop van 2022 nam de luchtvaartmaatschappij al meer dan 300 nieuwe collega's aan, zowel in het kader van eerdere groei afgelopen zomer als om een stabiele service in het huidige winter- en komende zomerseizoen te garanderen.

Ga naar het overzicht vacatures bij Brussels Airlines: Jobs | Brussels Airlines.

Maaike Andries

For media requests only